Zapoznaj się z naszymi zasadami bezpieczeństwa TUTAJ

Endoskopia przewodu pokarmowego w Centrum Medycznym GlivClinic

Endoskopia przewodu pokarmowego w Centrum Medycznym GlivClinic to zaawansowane badanie diagnostyczne wykorzystujące elastyczny przewód ze światłem i przymocowaną do niego kamerę o wysokiej rozdzielczości. Dzięki nowoczesnemu i zaawansowanemu sprzętowi medycznemu, nasz lekarz może oglądać zdjęcia Twojego przewodu pokarmowego na kolorowym monitorze o wysokiej rozdzielczości.

W GlivClinic możesz skorzystać zarówno z badań tzw. endoskopii górnej czyli gastroskopii oraz kolonoskopii. Gastroskopia polega na tym, że endoskop jest łatwo wprowadzany przez usta i gardło do przełyku, umożliwiając lekarzowi obejrzenie Twojego przełyku, żołądka i górnej części jelita cienkiego.

W przypadku kolonoskopii, lekarz wprowadza endoskop do jelita grubego (okrężnicy) przez odbyt w celu zbadania tego obszaru jelita. W zależności od tego jak głęboko jest wykonywane badanie mamy do czynienia z sigmoidoskopią lub kolonoskopią.

Dlaczego możesz potrzebować badania endoskopowego?

W przypadku gdy występują u Ciebie objawy jak:

• ból brzucha,
  • zmiany w wypróżnianiu (przewlekłe zaparcia lub biegunka),
  • zapalenie żołądka lub trudności w połykaniu,
  • wrzody,
  • krwawienie z przewodu pokarmowego,
  • polipy lub narośle w okrężnicy.

Dodatkowo w trakcie badania endoskopowego lekarz może użyć endoskopu do wykonania biopsji (usunięcia tkanki) w celu przeprowadzenia badania histopatologicznego i zdiagnozowania ewentualnej choroby. Wcześniejsze wykrycie i zdiagnozowanie choroby pozwala na skuteczniejsze leczenie i często jest warunkiem całkowitego wyleczenia.

Endoskopia może być również stosowana w leczeniu problemów z przewodem pokarmowym. Na przykład endoskop może nie tylko wykrywać aktywne krwawienie z owrzodzenia, ale także przepuszczać przez endoskop urządzenia, które mogą zatrzymać krwawienie. W okrężnicy polipy można usunąć przez zakres, aby zapobiec rozwojowi raka okrężnicy.

Ponadto, za pomocą ERCP, kamienie żółciowe, które przeszły poza woreczek żółciowy do przewodu żółciowego, można często usunąć.

Czy endoskopia jest bezpieczna?

Ogólnie rzecz biorąc, badanie endoskopowe jest bardzo bezpieczne; jednak procedura ma kilka potencjalnych komplikacji, które mogą obejmować:

• perforację (rozdarcie w ścianie jelita),
  • reakcję niepożądaną na sedację,
  • infekcje,
  • krwawienie,
  • zapalenie trzustki w wyniku ERCP.

Kto może wykonywać badanie endoskopowe, gastroskopię, kolonoskopię?

Większość badań i zabiegów endoskopowych jest zwykle wykonywanych przez specjalistów gastroenterologów. Inni przeszkoleni specjaliści, tacy jak chirurdzy ogólni lub interniści, również mogą wykonywać wiele z tych procedur.

Jak przygotować się do endoskopii?

Badanie górnego odcinka przewodu pokarmowego (gastroskopia lub ERCP) wymaga jedynie postu przez 6-8 godzin przed zabiegiem. Aby zbadać okrężnicę, należy ją oczyścić ze stolca. Dlatego na dzień przed zabiegiem podaje się środek przeczyszczający lub grupę środków przeczyszczających. Szczegółowe informacje dotyczące przygotowania się do badania otrzymasz od nas drogą mailową.

W przypadku większości badań endoskopem po konsultacji z anestezjologiem, otrzymasz środek uspokajający i znieczulający. Zwiększy to komfort badania. Środek uspokajający podawany we wstrzyknięciu dożylnym powoduje relaksację i lekki sen. Zwykle jest niewiele, jeśli w ogóle, wspomnień o wykonanej procedurze. Pacjenci budzą się zwykle w ciągu godziny, ale działanie leków może się przedłużyć, więc zaleca się by nie prowadzić samochodu aż do następnego dnia.

Znieczulenie ogólne (uśpienie na pewien czas) jest podawane tylko w bardzo szczególnych okolicznościach (u małych dzieci i gdy planowane są bardzo złożone zabiegi).

Istnieją również specjalne formy badania endoskopowego, zwane endoskopową cholangiopankreatografią wsteczną lub ERCP. Tego typu badanie diagnostyczne umożliwia wykonanie zdjęć trzustki, pęcherzyka żółciowego i powiązanych struktur. ERCP jest również używany do umieszczania stentów i biopsji.

Współcześnie rozwija się również ultrasonografia endoskopowa lub EUS. EUS łączy w sobie endoskopię górną i badanie ultrasonograficzne. Dzięki takiemu połączeniu lekarz może uzyskać obrazy i informacje o różnych częściach przewodu pokarmowego.

endoskopia

Zapraszam do Pracowni Endoskopii w GlivClinic Gliwicach i Katowicach

Subskrybuj nasz
newsletter

***Wysyłamy raz w miesiącu.